Recente blogs

advies | ontwerp | uitvoering

telefoon: 06 – 12 14 16 76
Volg mij
Header blog

Wake up! Design

Blog

Website of funnel?

EEN WEBSITE OF EEN FUNNEL OF DE COMBINATIE?

Steeds vaker wordt er gesproken over een marketing funnel oftewel een marketingtrechter in plaats van een website. Is een website daarmee over en uit?

Nee hoor, een funnel is vaak een essentieel onderdeel van een website. En dus eigenlijk ook gewoon een website. Alleen de structuur van de website is anders.

“Veel websites bevatten teveel informatie. Als het alleen maar gaat om conversie, is dat onhandig. Het leidt af van het doel: scoren!”

WEBSITE 1.0

De oorspronkelijke opzet van een website heeft meer weg van een bedrijfsbrochure. U herkent het vast wel. Met een hoofdstuk WIE ZIJN WIJ en WAT DOEN WIJ? Voor iedere afdeling van uw bedrijf is er de mogelijkheid om informatie op de website te zetten. Of het nu wel of niet relevant is voor de bezoeker of voor de conversie van prospect naar koper. Vaak zie je zelfs dat oude brochures 1 op 1 worden gekopieerd naar een website!

Uiteraard kan de klant ook via jouw website met je in contact komen. Er is immers een contactpagina en de adresgegevens staan onderaan de website. Maar wat veel websites missen is de urgentie en structuur om klanten gericht te sturen naar een doel: zijn gegevens achterlaten, interesse tonen, informatie opvragen.

Door de veelheid aan informatie gaat de klant navigeren en komt hij op andere pagina’s dan oorspronkelijk de bedoeling was. De klant raak de weg naar het doel kwijt. Probeer dat maar eens te keren!

Gewone website

Website gebouwd als funnel

WEBSITE 2.0

Bij de website die is opgebouwd volgens een funnel of trechter, is de hele structuur opgebouwd rond de conversie van een anonieme bezoeker naar een lead. Dat proces begint al voor de website met een interessante blog op de sociale media, succesverhalen of quotes van klanten, de productvoordelen etc.

In het hele proces volg je als het ware de reis die een potentiële klant aflegt. Heb je de funnel goed opgezet dan kun je de klant sturen, beïnvloeden en converteren.

Hoe werkt dat in de praktijk? Voor een autobedrijf kan het interessant zijn om bijvoorbeeld een funnel apart in te richten voor een nieuw model. In een vroege fase informeer je potentiële klanten via artikelen en blogs over de komst van het nieuwe model. Je prikkelt het publiek met foto’s die een deel van de auto laten zien. In de tekst neem je een link op om meer te weten te komen over het nieuwe model op je funnel website.

Op de speciale website staat meer informatie over de nieuwe auto. Maar u geeft nog niet alles prijs. Via een grote button met de tekst: BLIJF OP DE HOOGTE EN KRIJG DIRECT ONS INFORMATIEPAKKET gaat de prospect verder de funnel in. Na een druk op de knop krijgt de geïnteresseerde koper het verzoek om zijn e-mailadres en telefoonnummer achter te laten.

Door het invullen van de gegevens kan hij een preview brochure downloaden van de auto. Het e-mailadres gaat uw e-mailmodule in, waarna u de klant de komende dagen relevante informatie kunt sturen. Met een goede e-mailmodule gaat dat helemaal automatisch!

Steeds eindigt u een e-mail met de optie voor de klant om zich in te schijven voor een exclusieve kennismaking bij u in het bedrijf of bij hem thuis. De klant is klaargestoomd voor de conversie.

“Bij een funnel wordt de website een soort interactieve flyer. Er zijn pop-ups die je stimuleren om informatie achter te laten of verder de funnel in te gaan, aansprekende knoppen etc.”

Website met een funnel - hou mij op de hoogte - meer info

KUN JE BEIDE SOORTEN WEBSITES COMBINEREN?

Ja, dat kan. Maar het vergt wel meer denkwerk en structuur als u het echt fysiek in één website combineert. Het gaat erom dat de klant steeds wordt geleid naar een volgende stap in het beslissingsproces en ergens zijn gegevens achter laat. Is de funnel een onderdeel van uw hele website dan is de kans op afleiding of wegklikken heel groot.

Veelal zie je dat bedrijven een funnel hanteren naast hun eigen website. Soms is er zelfs sprake van meerdere website met elk een eigen doel.

Zo kan er een specifieke website zijn waar de klant terecht kan voor (technische) vragen, downloads of zijn eigen klanteninformatie. Ook de oude website kan gewoon dienst blijven doen als algemene showroom. Laat hij op deze website blijken dat hij interesse heeft in uw speciale product, dan kan hij alsnog terecht komen in de funnel via een klik op een banner of button.

De funnel is er dus om te voorzien in één duidelijke behoefte van u en de klant. Om ze te informeren over één onderwerp en te prikkelen om direct met u in contact te treden. De funnel is daarmee een onderdeel van een groter geheel bestaande uit digitale advertenties, blogs, posts etc.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN FUNNEL

  • Een funnel kan zonder problemen als aparte website naast uw eigen website worden opgezet.
  • Met een funnel maakt u het schrijven van content makkelijker. U heeft een duidelijk doel voor ogen wat u de klant wilt vertellen.
  • In de funnel is iedere stap meetbaar.
  • De conversie is het belangrijkste deel van de funnel en eigenlijk van het hele bedrijf!